Thursday, June 2, 2011

Impian vs Cita2

Assalamualaikum...




setiap manusia mempunyai impian dan cita2
antara impian dan cita2 merupakan perkara yang jauh berbeza
impian kadangkala merupakan satu fantasi yang diperbesar-besarkan sehingga berharap menjadi kenyataan
manakala cita2 merupakan satu perkara yang realistik perlu dilaksanakan


impian
jika ditanya tentang impian
sebagai seorang perempuan
mestilah mengharapkan yang mewah sahaja
tentulah mahukan seoramg suami yang kaya, handsome, tinggi dan romantik
bila bekerja mahukan pangkat yang paling tinggi
apabila berpakaian mahukan yang berjenama dan up to date
bila berkereta mahukan yang keluaran import dan yang terkini


cita2
bila ditanya tentang cita2 pula
mesti mengukur keupayaan diri
adakah aku akan mencapai tahap jutawan pada umur 30 tahun
adakah aku mampu mempunyai rumah yang besar
adakah aku akan berkerata besar
adakah aku boleh bahagia bersama keluarga


ya!!
impian hanyalah satu fantasi yang sukar untuk dicapai
cita2 adalah satu lakaran realistik yang boleh menjadi kenyataan


jika dibanding kedua nya pasti mahukan impian terlaksana
tapi bile difikir sedalamnya oleh mata hati
cita2 perlu ditunaikan untuk masa hadapan yang terjamin


kini bukan masa untuk berangan
benar ada yang berkata
dari berangan-anganlah lahirnya impian yang cukup besar
tapi sampai bila mahu berangan
sampai bila mahu hanya duduk termangu mimpi yang indah2
tetapi tidak melakukan apa2 tindakan


kini aku hanya menggenggam cita2
aku kelek impian
moga2 cita2 ku tercapai
seterusnya impian ku menjadi realiti


Amin...

No comments:

Post a Comment